Följ med på ännu en rafflande dag som föräldraledig. Jag är på gott humör när jag vaknar vid åttatiden, för lillan har inte haft något långt uppvak under natten. Jag ammar henne och sedan snicksnackar vi lite i sängen. Som vanligt går jag och duschar och kokar kaffe medan Johan och S ligger kvar och drar sig. Tar lillan i bärsjalen (har köpt ett toppenplagg på Vinted som är en kombination av en t-shirt och en bärsjal, den heter Najell Wrap). Märker att S blir lugn av att ligga i den. Äter mackor på stående fot medan jag vaggar henne, för hon knorrar så fort jag försöker sätta mig ner. Ringer mamma, som säger ”jag ska gå ut med hundarna, jag sätter dig i behån så kan vi prata vidare.” Vid halv elva går vi ut på promenad. Har på mig grönt, blått och rött från second hand. Lyssnar på Big Swiss (den är så rolig och så bra) och promenerar den vanliga rundan via båtvarvet. Vågar inte utöka mina promenader särskilt mycket eftersom jag forfarande har lite ont efter förlossningen. S vill inte somna. Jag stannar och ammar henne i skuggan. Går sedan vidare. Hon är fortfarande inte nöjd, spottar hela tiden ut sin napp och lugnar sig inte förrän hon åter har den i munnen. Till sist tar jag henne i selen igen. Det gör ingenting att hon krånglar. Jag känner mig lugn. Det är ingen fara. Vi har inte bråttom någonstans. Kommer hem och äter lunch på stående fot. Rester från pastan Johan lagade dagen innan, med färska tomater och salsiccia. Dricker iskaffe ur det tunna glaset med ett sugrör. Varje morgon kokar jag lite extra så att jag kan dricka det kallt på eftermiddagen. Tittar på blommorna som Bea och Mirjam kommit med. Ett stort fång blåklint. Köper en baddräkt online, efter mycket research. Under graviditeten har flera barnmorskor konstaterat att jag har lång överkropp. Det förklarar varför 99% av alla baddräkter gräver sig in i min rumpa. Den nya baddräkten från Hunza G kostar 2300 kronor vilket förstås är ohemult mycket, men kanske kommer den hålla länge, och det är roligt att köpa dyra plagg ibland. Antingen ska kläder vara billiga och second hand, eller så ska de vara nya och dyra, så tycks min logik vara. Jag ammar S och sätter henne i selen. Ringer banken och förhandlar ränterabatten. Fan, den blir sämre nu än förra året. Finns det inget vi kan göra? frågar jag. Nej tyvärr, säger killen. Tyvärr, Flora. Jag är trött på att stå upp och guppa och utmanar ödet genom att knäppa upp selen och samtidigt försiktigt lägga mig ner på rygg i sängen. Yes, det funkar, hon vaknar inte. Sedan följer den mysigaste timmen på dagen. Mitt lilla barn sover på mig, med armarna och benen på var sida om min mage, nappen utspottad. Vi ligger i sängen i en timme. Vid halv fyra går jag ner till centrum. Följer med Moa och hämtar E på förskolan, E vill visa Sunna för alla sina kompisar och för förskolepedagogerna. Vi käkar glass på Lundbergs och sedan går vi ner till båtklubben. Jag tittar på medan Moa och E badar. Vid sex kommer Johan hem från jobbet. Han gör tuna melts till oss som vi äter i trädgården (vi får turas om, den lilla har vaknat och vill bli buren). På kvällen går Johan på kvällspromenad med Elias och vagnen och jag får tid att skriva dagbok.Fy fan vilken mysig dag, i all sin enkelhet.