I förrgår gjorde jag en story på Instagram om Akademiklinikens skojfriska reklam i tunnelbanan. Det som upprörde mig var framförallt att SL släppt igenom reklamen. Ser de inte att de bidrar till en normaliseringsprocess som faktiskt kan få förödande konsekvenser? Jag lackade också på själva uttrycket i annonseringen. Akademikliniken väljer att marknadsföra plastikkirurgi på ett så skojfriskt, lättsamt sätt, både i copy och illustrationer. Min starkaste känsla var: sånt här kan vi väl inte bara godta och normalisera? Jag går inte med på det!Morr.Dagens ETC ringde och bad mig skriva en text. Jag skrev en text: Här går det att läsa hela kommentaren. Ser inte SL att de – genom att tillåta den här typen av reklam i det offentliga rummet – också säger till förbipasserande stockholmare att plastikkirurgi är något fullkomligt normalt? Du är sugen på en glass? Köp den på Pressbyrån för halva priset. Du är sugen på en ny rumpa? Ja men spring iväg till Akademikliniken. Under dagen började det ringa i telefonen. Från Expressen, från Aftonbladet, från TV4-nyheterna. Vet inte hur det hände, men det hände i alla fall. I dessa artiklar har även SL och Akademikliniken svarat på kritiken. Intressant att de sistnämnda säger att de fått positiv respons på reklamen, när de samtidigt raderar alla kritiska kommentarer på sitt instagramkonto. När jag skriver det här är klockan 22 och jag är så trött att det drar i hela huvudet. Vilken dag.Puss på alla. Vi morrar vidare.