Sommarmat kommer här! Johan lagar det mesta hemma hos oss just nu. Och eftersom vi nästan är hemma varje kväll så blir jag serverad EN OCH ANNAN god rätt om man säger så. Kall nudelsallad med kycklingEn underbart god sallad med följande ingredienser: strimlad morot, vitkål, nudlar, salladslök och koriander som han dressade med fisksås, lime, socker och chili. Han kokade kycklingbröstfilé i hoisinsås, chili, vitlök, honung, soja, sesamolja och svartpeppar tills den gick att strimla. Sedan blandar man upp den strimlade kycklingen med lite av kokvätskan. Sedan toppade vi allt med mixade jordnötter. Svalkande och extremt gott. StjerneskudEn dansk smörrebrödsklassiker som traditionellt serveras på bröd. Johan panerade plattfisk (vi tog bergtunga) och gjorde remoulad (hackade blandade pickles, cornichons, kapris, persilja, dragon, curry, majonnäs och lite crème fraiche). Till det: färskpotatis, ärtor, räkor och citron. Muuuuums. Örtiga köttbullar med gurksallad och risJag gjorde Molly Baz spiced green meatballs with pickle rice and salty yogurt. Det är väldigt gott med ris och olivolja i kombination. Det får man inte glömma. Grillad kyckling med romescoEn rätt vi åt bara ett par dagar innan jag födde barn. Jag fick önska vad jag ville och det blev grillad kyckling, ugnsrostad färskpotatis och en underbar romesco (ugnsrostad paprika, tomat, gul lök som han sedan mixade med mandlar, olivolja, citron, chili, salt och vitlök). Couscoussallad med halloumiJag gjorde Elsa Billgrens couscoussallad som vi käkade med halloumi och yoghurtsås. Gravad lax med stuvad potatis och fänkålssalladSommar på en tallrik va. Det är så otroligt gott med dillstuvad färskpotatis. Och en riktigt syrlig fänkålssallad mmm. Obs det här var resttallriken dagen efter, det är därför den är så petite. Sataykyckling med gurksallad och risJohan marinerade kyckling (i kokosmjölk, röd currypasta, fisksås, gurkmeja, curry, honung, salt och peppar) och grillade den. Han kokade en sataysås på jordnötssmör, kokosmjölk, röd curry, honung, soja, vinäger och lite vatten. Till det åt vi jasminris och en underbar gurksallad (gurka, thaibasilika, rödlök, jordnötter, fisksås, lime, socker och chili). Dra åt fanders vad gott. Caprese med jordgubbar My kom över på lunch och vi åt en sallad med följande ingredienser: tomater, basilika, mozzarella, jordgubbar, ruccula, balsamvinäger, olivolja, salt och peppar. Bröd on the side. Läs också:Från pita med blomkål till tomatpaj