Det här är en guide till dig som vill ha bättre struktur på dina arbetsveckor. Det går ju inte att hitta ett allmänt recept. Jag är min egen chef och har inga barn att förhålla mig till. Jag har dessutom jobbat med mitt företag i sex år, och har möjlighet att tacka nej till saker för att min ekonomi tillåter det. Men, med det sagt, så kanske det finns en eller två (eller flera) punkter som kan hjälpa dig att få en mer strukturerad och effektiv höst. Med effektiv menar jag inte att du ska göra allt, klara allt, vara bäst. Med effektiv menar jag att du ska jobba när du jobbar, och vara ledig när du är ledig. För att hålla stressen i schack. Mer om det längre ner. ANVÄND KALENDERN Sedan några år tillbaka använder jag Google Kalender. Det är långt mycket bättre än min iphones inbyggda kalender, och mer överblickbart än en fysisk kalender (tycker jag). Jag har hört att små fysiska kalendrar gör att man känner sig mer stressad. Är de trångt på sidorna, uppfattar man det som att man har mycket mer att göra. Vet inte om det stämmer, men det låter inte helt orimligt. I Google Kalender använder jag olika färger för olika saker (gult för privata grejer, grönt för skrivkurser, blått för möten, lila för skrivande, orange för bloggsamarbeten). Jag blockar även tid för skrivande (viktigt!). Annars är det så lätt att göra något annat, typ fika med en kompis. Men jag måste se på det som jobb! Samma gäller tid för återhämtning. Det är också bra att planera in. GÖR DET VIKTIGASTE FÖRST Skräll. Men det är ju sant. Du kommer känna starka belöningskänslor efter att du gjort det viktigaste. Jag är liiiite sugen på att skaffa mig en Productivity planner. Den fungerar såhär: varje vecka skriver man en lista på det som ska göras, i prioritetsordning. "Five most important tasks of the week", sedan "secondary tasks of importance" och därefter "additional tasks" (dessa får man inte göra innan man gjort de första). För varje enskild veckodag finns en egen lista, där man skriver upp dagens uppgifter. Såhär ser den listan ut: Det finns ett test som PDF att skriva ut här. Detta är inget samarbete eller så, jag tycker bara att det verkar bra. Man kan ju testa med utskriftversionen, och om det funkar kan man ju klicka hem boken! Bara att googla Productivity Planner. Nån som testat? Antar att det är lite samma princip som bullet journal? GÖR SVÅRA SAKER NÄR DU ÄR SOM MEST EFFEKTIV Jag jobbar bäst på förmiddagar, och på eftermiddagar blir jag grötig i huvudet. Därför brukar jag skriva skönlitterärt innan lunch och jobba med mindre krävande uppgifter efter lunch. När funkar du som bäst? Fundera på det och planera din dag därefter. VAR LEDIG Jag var inne på det här tidigare: att planera in återhämtning. Det senaste året har jag inte jobbat på helgen, och satan vilken skillnad det är. Min pojkvän Johan jobbar 9-18, vilket också har gjort att jag har kontorstimmar. Så. Otroligt. Skönt. LÄS BARA MAIL NÄR DU HAR TID ATT SVARA PÅ DEM Okej. Det här har varit en game changer för mig. Förr kunde jag öppna mailen när jag gick till tunnelbanan, eller när jag satt på ett möte, eller när jag låg i sängen på kvällen (!). Men så fick jag tipset om att bara öppna mailinkorgen när man faktiskt har tid att svara. Ett mail kan spinna igång stressnivåerna i kroppen på ett omedvetet plan, och det vill vi ju inte. Avsätt hellre tid för mailinkorgen då, och gör allt på en och samma gång. Kanske en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen? GÖR EN SAK I TAGET Personligen är det här den svåraste punkten. Ofta när jag ska jobba så kanske jag börjar med att skriva, sen kommer jag på att jag ska svara på ett mail, och så skriver någon något på chatten, och plötsligt sitter jag och scrollar Facebook eller kollar klänningar på Stories. När jag i stället gör en sak i taget så märker jag väsentlig skillnad i mina stressnivåer. På ett större plan så handlar det om att inte ta på sig för mycket olika jobbuppdrag på samma gång. Givetvis är det här en fråga om ekonomi och tid, men jag tror att ni förstår vad jag menar. Jag vet exempelvis att jag kommer ha mycket med skolan i september, för att allt kommer vara nytt då, och då har jag bestämt mig för att inte skriva något skönlitterärt då. Det får vänta till oktober i stället (om inte skolan blir för heavy). VAR REALISTISK MED DIN TID Ett misstag jag har gjort många gånger är att jag skriver "skriva" eller "plugga" i kalendern, över en hel dag, trots att jag vet att jag inte kan fokusera så länge på samma sak. Men det är svårt (för att inte säga omöjligt) att hålla fokus så länge. Då är det bättre att begränsa det till ett par timmar. Vissa använder pomodoro-metoden, där man jobbar effektivt i 25 minuter och tar en paus på 5 minuter, sedan upprepar man det fem gånger. SELF CONTROL Self Control är ett ooootroligt program som jag använt i flera år när jag ska skriva (apropå att göra en sak i taget, och hålla fokus). Den blockerar vissa hemsidor (jag blockerar exempelvis Gmail, Youtube och Facebook). Du väljer själv hur lång eller kort tid blockeringen ska pågå. Jag tycker att en halvtimme brukar vara lagom, för då blir jag också peppad att verkligen SKRIVA den halvtimmen. Varför inte bara stänga av internet? undrar du kanske. Jo, för ibland vill man ju researcha något eller kolla synonymer och what not. TA BORT PUSHNOTISER PÅ MOBILEN Detta gäller mail, Instagram och Facebook. Gärna även Messenger. Jag tar även bort Instagramappen i perioder, och har alltid telefonen på stör ej-läge (de personer som är markerade som favoriter kan ringa två gånger så kommer de fram). Lägg gärna telefonen i ett annat rum. Den suger fokus trots att den bara ligger bredvid!!! RÖR PÅ KROPPEN Fan spärra in mig vad klyschig jag är. Men ni lyssnade på Anders Hansens sommarprat va? Gör det annars. Vi BEHÖVER röra på oss för att jobba upp ett skydd mot depression. Det räcker med en liten kort promenad varje dag. Själv cyklar jag till och från jobbet, och när jag är i en skrivperiod brukar jag ta en promenad mitt på dagen. Vi måste syresätta kroppen för att kunna fokusera! Bild för stämning: SKAPA SMÅ, GÖRBARA DELMÅL Återkommande för den här lelle guiden är ju hur man ska göra saker på en rimlig nivå. Det handlar dels om att inte överarbeta, men också för att man måste få belöningskänslor. Har man för stora uppgifter på sin att göra-lista så kommer man alltid känna sig besviken. Ett tips är att exempelvis bestämma att man ska skriva 350 ord om dagen, på veckodagarna. För min del är det görbart, och om jag skriver mer så känner jag mig stolt. Och det är svårt att tycka illa om sig själv när man är stolt. SÄG NEJ OM DU KÄNNER KANSKE Går såklart inte att applicera på allt, ibland behöver man fundera och planera om (och ibland måste man tacka ja av ekonomiska skäl), men om något stressar dig och du direkt vet att det kommer vara omöjligt, säg nej direkt i stället för att dra ut på det. Ibland orkar man inte tvätta håret å det är ok! Har du tips för att hålla fokus/vara effektiv/hålla nere stressnivåerna/ha en bra struktur på din vardag? Låt höra i kommentarsfältet!